Deux Cheveaux
eller BBB =
Bergmans Bästa Bil
Citroën Dyane
Vårt mest glamorösa bilinköp någonsin var då vi 1969 bytte till oss två (2) begagnade Citroën, nämligen en Deesse och en Dyane.
Fjädringen var revolutionerande:
Pierre-Jules Boulanger's early 1930s design brief – said by some to be astonishingly radical for the time – was for a low-priced, rugged "umbrella on four wheels" that would enable two peasants to drive 100 kg of farm goods to market at 60 km/h, in clogs and across muddy unpaved roads if necessary.
Våran Dyane, som vi tydligen aldrig haft tid att fotografera!, var ljusblå.
Den var verkligen en Mädchen für alles:
Den var så smal att vi slapp åka runt ner till stranden. Den hade Eberspecher, dvs kupévärmare.På den tiden fanns asfalterad väg ända ner till vattnet.
Ett uppskattat julnöje var att bada bastu och sedan med den uppvärmda Dyanen åka ner och kasta oss i havet.
Vi blev bl.a.kontaktade av Höganäsbolaget som ville låna den för panoreringsfilmning för sin reklam.
Vi fick reda på att det tydligen var den enda då existerande bil som kunde manövrerass lika bra bakåt som framåt.
Mest användes den för transport av barn och gods.
Den var mycket användbar vid vedsamling i Kullaskogen där den tog sig fram som en jeep.
Våra barn i tidiga tonåren älskade att med soltaket öppet STÅENDE transporteras till badet.
En hel gammaldags frysbox 1 1/2 x 1 m kördes utan bekymmer Viken-Skogslund.
Efter 10 år var den ej i bästa skick. Någon service genomgick den aldrig. En liten oljeläcka gjorde att man ständigt fyllde på färsk olja. Locket till bensintanken kom bort - det visade sig att locket till Roberstssons marmelad passade utmärkt!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home